Bronzen BEA 2016: WORLD CHOCOLATE MASTERS 2015

worldchocolatemasterssalonduchocolatvincentvalleefrancebronzebeaawards2015.jpg

De samenwerking tussen New Balls Please en Berlin heeft een bronzen BEA 2016 opgeleverd. Berlin tekende voor het creatieve concept en werkte mee het script en de communicatiecampagne uit voor de World Chocolate Masters in Parijs. Daarbij deed ze een beroep op New Balls Please om de eerste publieke wedstrijd, een logistiek huzarenstukje, vlot te laten verlopen.

Alhoewel beide bureaus absoluut geen beginnelingen zijn in het regisseren van een groot evenement zoals de World Chocolate Masters wedstrijd, stelde deze editie hen toch wel voor enkele extra uitdagingen.

Eerst en vooral was er de doelstelling om van de wedstrijd een meeslepende 3-daagse ervaring te maken voor de kijkers wereldwijd én voor de bezoekers van het Salon du Chocolat. Deze editie was namelijk de eerste die openstond voor publiek. Een onvergetelijke ervaring creëren voor zowel de deelnemers als voor de aanwezigen en het thuispubliek was allesbehalve gemakkelijk maar dankzij het standenconcept dat door Berlin werd ontworpen en dat zowel de aanwezigheid van publiek en pers als rechtstreekse online streaming mogelijk maakte, zijn we er toch in geslaagd om voor al deze doelgroepen geweldige verhalen te brengen. Door – verspreid over de 3 dagen – live verschillende zenuwslopende cliffhangers te integreren, konden we de belangstelling van het publiek voor de wedstrijd vasthouden en hen meermaals laten terugkomen.

Dankzij het slimme gebruik van sociale media en digitale platformen wist Berlin het bereik zelfs uit te breiden van 150.000 views in 2013 tot meer dan 500.000 in de editie van 2015.

De World Chocolate Masters moest voor premium cacaoproducent Cacao Barry het platform worden om ‘s werelds grootste chocoladetalenten bij elkaar te brengen. We boden hen een ruimte waar ze elkaar konden ontmoeten, ideeën konden uitwisselen, inspiratie konden opdoen en de toekomst van oneindige creativiteit met chocolade konden verkennen. Vanuit de duizenden berichten, shares en check-ins ontwikkelde er zich bij de chefs een fierheid dat ze samen deel uitmaken van de Cacao Barry gemeenschap. En aangezien gedeelde trots onder collega’s de beste reclame is die een merk zich kan wensen, mogen we wel stellen dat we erin geslaagd zijn om de World Chocolate Masters naar de 21ste eeuw te brengen.

Over Cacao Barry

Cacao Barry is het Franse premium chocolademerk voor professionals van de Barry Callebaut Group. Het bedrijf werd in 1872 opgericht door Charles Barry, een handelaar in koffie en thee die eenmaal voet gezet op Afrika de microbe voor cacao en chocolade niet meer kon loslaten en wist door haar innovatieve spirit patissiers, bakkers en chocolatiers telkens weer te verrassen. De eerste ‘bâtons’ voor chocoladebroodjes? Cacao Barry. De eerste chocolade met vermelding van origine? Cacao Barry. Het eerste volledig gepersonaliseerde chocoladerecept? Inderdaad...

In 2015 vond Cacao Barry zich na een 20-jarige winterslaap opnieuw uit en eiste ze haar positie van pionier in smaken opnieuw op door de zintuiglijke rijkdom van cacao toegankelijk te maken voor haar klanten. Met een nieuwe identiteit die haar smakentaal mooi tot leven bracht, maakte het merk gebruik van de World Chocolate Masters om haar herboren eigenheid aan de wereld te tonen. Een comeback die niet onopgemerkt voorbij is gegaan en nieuwe generaties chefs geïnspireerd heeft om opnieuw in zee te gaan met het merk.

 Lode Avet, Berlin agency

Lode Avet, Berlin agency